Hyvinvoiva hyrräläinen

 

Hyvinvoiva Hyrräläinen

 

Tanssiklubi Kotkan Hyrrät ry haluaa kaikessa toiminnassaan tukea
harrastajiensa ja kilpatanssijoidensa kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Kilpailevien tanssijoiden kohdalla tämä tarkoittaa lajiharjoittelun lisäksi
tietoa terveellisistä elämäntavoista, kuten ravinnosta, unesta,
päihteettömyydestä ja antidopingista. Kilpailijoita ja harrastajia ohjataan
harjoittelussaan kunkin tarpeiden mukaan. Hyrrät haluaa edistää etenkin
kilpalajiin sitoutuneiden tanssijoiden terveellisiä elämäntapoja ja tukea
kehittymistä hyvinvoivaksi urheilijaksi.

Ravinto

Tanssijat viettävät ajoittain pitkiäkin treenipäiviä omalla salilla tai vaikkapa muualla
järjestettävillä leireillä, jolloin kunnollisen ravitsemuksen merkitys jaksamisen
kannalta korostuu. Kilpailuissa pitää monesti suoriutua useasta kilpailusuorituksesta
päivän mittaan ja tehdä toistuvasti vielä edellistä parempi kilpailusuoritus.
Ravitsemusasioita ja välipalavinkkejä kerrataan omassa harjoitusryhmässä ja oman
seuran kokeneempien tanssijoiden ja valmentajien opastuksella. Leireillä käydään
tarkemmin läpi urheilijan ravitsemusta luentojen muodossa.

https://storage.googleapis.com/valo-production/2016/12/urheilulliset_elamantavat_opas_low.pdf

 

Oheisharjoittelu


Kilpatanssijan valmennussuunnitelmassa käydään läpi jokaisen parin oma harjoitus-
ja valmennussuunnitelma kilpatanssin osalta. Tämän lisäksi monet tekevät
oheisharjoitteluna lenkkejä ja kuntosaliharjoittelua sekä kehonhallintaan liittyviä
harjoitteita, kuten balettia tai pilatesta. Lajiharjoitteluun kuuluvat tekniikkaan,
koreografiaan ja esiintymiseen liittyvät ryhmätunnit ja yksityistunnit. Lisäksi parit
käyvät ns. practiceissa, joissa parit tanssivat kuvioita läpi, hiovat tekniikkaa ja
tanssillista esittämistä.
Kuntotestaus pareille tehdään tietyllä taitotasolla puolivuosittain.

Lepo


Riittävä lepo ja laadukas uni tukee liikkujan ja kilpailijan ja harrastajan
hyvinvointia. Hyvin nukuttu yö auttaa keskittymiseen tanssitunneilla ja kilpailuissa.
Unen ja levon merkitystä tanssijalle käydään tarkemmin läpi leireillä.
 

https://storage.googleapis.com/valo-production/2016/12/urheilulliset_elamantavat_opas_low.pdf

 

Antidoping

Tanssiklubi Kotkan Hyrrät noudattaa toiminnassaan Maailman antidopingtoimiston
(World Anti-Doping Agency WADA) antidopingsäännöksiä ja Suomen
antidopingsäännöksiä. Tanssiurheilijoitamme opastamme urheilijan vastuusta,
reilusta pelistä ja antidopingsäännöstöistä.

https://www.olympiakomitea.fi/uploads/2019/05/51d99f18-suomen-olympiakomitean_antidopingohjelma_hyvaksytty_22052019.pdf

 

Päihteettömyys


Seurassamme edistämme kilpatanssijoiden tietoisuutta päihteiden
terveysvaikutuksista. Pyrimme tukemaan lapsia ja nuoria terveellisissä
elämäntavoista ja päihteettömyydessä.

https://dopinglinkki.fi/sites/default/files/paihteeton_pelikentta_esite_print.pdf

 

Tasa-arvoisuus

Kaikilla on oikeus liikkua ja harrastaa. Tanssitunneilla liikutaan yhdessä
monenlaisen tanssillisen liikunnan merkeissä. Yhdessä tekeminen lisää sosiaalista
kanssakäymistä mikä tukee henkistä hyvinvointia. Erilaisissa tapahtumissa
halukkaat Hyrräläiset toimivat ja talkoilevat ja viihtyvät yhdessä.
Seura haluaa taata kaikille mahdollisuuden esiintyä tapahtumissa ja näytöksissä.
Kaikentasoisia liikkujia kannustetaan positiivisella palautteella eteenpäin. Lisäksi
pidetään huolta, että yhdessäolo mahdollisuuksia on tarjolla myös oman
tanssiharrastuksen ulkopuolella esimerkiksi avoimien illanistujaisten, tanssien tai
kauden päättäjäisten muodossa.

https://www.olympiakomitea.fi/olympiakomitea/vastuullisuus/tasa-arvo/